Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna we Włoszczowie została powołana na mocy Orzeczenia Prezydium Powiatowej Rady Narodowej we Włoszczowie z dnia 21.09.1971r. i przez szereg lat nosiła nazwę Poradni Wychowawczo – Zawodowej.
W 1993 r. decyzją Kuratora Oświaty w Kielcach przekształcona została w placówkę
o nazwie Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna i tak jest do dnia dzisiejszego.
Organem prowadzącym Poradnię jest Starosta Włoszczowski, natomiast organem nadzorującym – Świętokrzyski Kurator Oświaty.
Podstawowym dokumentem stanowiącym o pracy poradni: w kwestii zatrudnienia, dokumentacji, a także zadań, które wykonuje Poradnia jest „Statut”, który został przyjęty przez Radę Pedagogiczną w dniu 24.06. 2003.
Statut został opracowany na podstawie Ustawy o systemie oświaty, a także na rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 stycznia 2003, Dz. U. Nr 5, poz. 46 – w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno – pedagogicznych.
Kolejnym dokumentem określającym:
- rejon poradni
- ilość pracowników pedagogicznych
- ilość pracowników administracji i obsługi
- ilość pracowników służby zdrowia
jest Arkusz Organizacyjny Poradni, który zatwierdzany jest przez Starostę Powiatu Włoszczowskiego.
Wyżej wymieniony dokument określa, iż rejon działania Poradni obejmuje:
- Gminę Włoszczowa
- Gminę Radków
- Gminę Moskorzew
- Gminę Secemin
- Gminę Krasocin
- Gminę Kluczewsko.
W wyżej wymienionym rejonie działania Poradnia udziela pomocy dzieciom: w wieku 0-3, przedszkolnym, ze szkół podstawowych, gimnazjalnych, ponadgimnazjalnych
i placówek niepublicznych, ogółem w rejonie działania jest 12 tys. dzieci i młodzieży, ogółem 54 placówki oświatowe. Poradnia udziela pomocy dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom. Współpracuje z wszystkimi instytucjami wspierającymi rozwój dzieci i młodzieży np.: stowarzyszenia niepełnosprawnych, harcerstwo, służba zdrowia, sąd, itp.
Poradnia udziela pomocy w zakresie:
- diagnozy: psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej
- orzeka o potrzebie kształcenia specjalnego uczniów: z uszkodzonym słuchem,
z uszkodzonym wzrokiem, z niepełnosprawnością ruchową, z upośledzeniem
umysłowym, z autyzmem, z niepełnosprawnościami sprzężonymi, zagrożonych
niedostosowaniem społecznym, niedostosowanych społecznie, z zaburzeniami
zachowania, zagrożonych uzależnieniem, o potrzebie indywidualnego nauczania.
- wydawania opinii w sprawie: wczesnego wspomagania rozwoju, przyspieszenia
obowiązku szkolnego, odroczenia obowiązku szkolnego, pozostawienia ucznia
kl. I - III na drugi rok, zwolnienia z nauki drugiego języka obcego, kwalifikowania
do klas terapeutycznych, dostosowania wymagań edukacyjnych, dysfunkcji
(sprawdziany i egzaminy gimnazjalne i maturalne), udzielania zezwoleń na
indywidualny program lub tok nauki, przyjęcia ucznia gimnazjum do oddziału
przysposabiającego do pracy, ograniczonych możliwości wyboru kierunku
kształcenia, podjęcia nauki w szkole dla dorosłych, inne opinie o przebadanie.
- zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
- terapia logopedyczna
- zajęcia aktywizujące wybór zawodu
- warsztaty z komunikacji, radzenia sobie w trudnych sytuacjach, profilaktyki
uzależnień
- szkolenia dla nauczycieli i rad pedagogicznych
- spotkania z rodzicami.