- do celów zakładania ksiąg wieczystych- do celów postępowań sądowych (spadkowych,
uregulowanie własności nieruchomości w trybie ustawy
o regulowaniu własności gospodarstw rolnych) - do celów prowadzenia spraw związanych z
ubezpieczeniem społecznym rolników- do celów prawnych i administracyjnych związanych z
obrotem nieruchomościami.
CHARAKTERYSTYKA SPORZĄDZANYCH I WYDAWANYCH DOKUMENTÓW
Wypis z rejestru gruntów – jest wyciągiem z części opisowej aktualnego operatu ewidencji gruntów, zawierającym dane dotyczące właściciela lub władającego, oznaczenia działek ewidencyjnych z ich powierzchniami ewidencyjnymi w rozbiciu na wchodzące w ich skład klasoużytki gruntowe, zawiera informacje dotyczące oznaczenia ksiąg wieczystych prowadzonych dla przedmiotowych działek, innych dokumentów prawnych.
Dokument ten wykorzystywany jest w obrocie nieruchomościami stanowiąc dla notariusza podstawę ustalenia zgodności pomiędzy danymi zapisanymi w księdze wieczystej a stanem faktycznym wykazanym w ewidencji, jest wykorzystywany przez urzędy skarbowe, urzędy pracy, KRUS, sądy i inne instytucje do ustalenia stanu i zakresu posiadania. Jest załącznikiem do wniosku o wydanie decyzji w sprawie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu czy pozwolenia na budowę na wskazanej działce.
Przeznaczenie dokumentu uzależnione jest od klauzul, które zamieszcza na wypisie wydający go organ.
Uproszczony wypis z rejestru gruntów - jest wyciągiem z części opisowej aktualnego operatu ewidencji gruntów zawierający w swej treści jedynie dane umożliwiające przyporządkowanie władającego lub właściciela do posiadanej przez niego działki ewidencyjnej. Wykorzystywany jest głównie jako załącznik do wniosków o wydanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu lub pozwolenia na budowę, dostarczając informacji o właścicielach nieruchomości znajdujących się w obszarze otaczającym projektowaną inwestycję.
Wyrys – sporządzany jest jako kopia mapy ewidencyjnej, zawierającej granice i numery działek, oznaczenia klas i użytków, budynki. Przeznaczony jest do zakładania nowych lub akyualizacji wpisów w istniejących księgach wieczystych. Sporządzony jest łącznie z wypisem z rejestrów gruntów stanowiąc z nim integralną całość. Wyrysy wydawane są także do regulowania spraw własnościowych w drodze postępowania sądowego. O jego właściwym przeznaczeniu świadczą klauzule umieszczone przez organ.
2. Podstawa prawna:
1. Nazwa wydziału:
Wydział Geodezji, Kartografii, Katastru i Gospodarki Nieruchomościami
- § 51 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia
29 marca 2001r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38,poz. 454)
3. Wymagane dokumenty - pisemne zlecenie
WZORY ZLECENIA do pobrania znajdują się poniżej.
Zlecający wykonanie wyrysu lub wypisu powinien w momencie składania zlecenia przedłożyć organowi dokumenty stwierdzające stan prawny przedmiotowej nieruchomości (akty notarialne, postanowienia sądowe, odpisy z ksiąg wieczystych i inne). Przed wydaniem dokumentu opatrzonego klauzulami świadczącymi o jego przeznaczeniu organ zobowiązany jest do przeprowadzenia dogłębnej analizy przedłożonych przez zamawiającego dokumentów, świadczących o stanie prawnym przedmiotowej nieruchomości. Wynik przeprowadzonej analizy jest podstawą do wydania właściwego dokumentu lub o konieczności dostarczenia przez stronę dodatkowych, wskazanych przez organ materiałów geodezyjno-kartograficznych czy prawnych, niezbędnych do wydania właściwej dokumentacji.
4. Opłaty:
4.1 Wydawanie wyrysów i wypisów z ewidencji gruntów oraz wgląd i udzielanie informacji z operatu ewidencyjnego odbywa się odpłatnie na podstawie art. 24 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz.U. Nr 100, poz. 1086 z 2000 r.) oraz rozporządzenia MRRiB z dnia 14 listopada 2000 r. w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wypisów i wyrysów z operatu ewidencyjnego ( Dz. U. z 2000r Nr 115, poz. 1209 ).
4.2 Opłaty skarbowej nie pobiera się od podań i załączników w sprawach :
- mieszkaniowych ,
- ubiegających się o przyznanie emerytury lub renty,
- porządkowania własności gospodarstw rolnych
5. Jednostka prowadząca sprawę: Powiatowy Ośrodek Dokumentacji Geodezyjnej i kartograficznej
parter pokój 108, telefon (041) 39-44-945
Pliki do pobrania: